Serwis monitorowania czasu urzędowego e‑Czas Monitor to profesjonalny webowy portal, który umożliwia zarejestrowanym użytkownikom aktywne lub pasywne monitorowanie czasu ich systemów serwerowych. Aplikacja odpowiada za monitorowanie zarejestrowanych systemów, gromadzenie danych w bazie danych oraz prezentację tych danych w formie wykresów, raportów i tabel dla uprawnionych użytkowników.
W ramach e‑Czas Monitora użytkownicy mają możliwość konfiguracji sposobu, zakresu i parametrów technicznych usługi monitorowania czasu na swoich serwerach. Serwis umożliwia monitorowanie dwóch kategorii serwerów NTP: serwerów z publicznym adresem IP oraz serwerów które nie posiadają publicznego adresu IP, działających w sieciach wewnętrznych.
Dla użytkowników z publicznie dostępnymi serwerami NTP, serwis oferuje monitorowanie czasu systemowego hosta poprzez porównanie go z czasem urzędowym UTC(PL) serwera czasu GUM. Dane pomiarowe, takie jak offset, RMS jitter i delay są gromadzone i zapisywane w bazie danych. W przypadku użytkowników z prywatnymi serwerami NTP, serwis umożliwia audyt czasu klienta poprzez porównanie czasu zegara głównego klienta z czasem UTC(PL).
Serwis generuje również alerty w przypadku przekroczenia zdefiniowanych progów dla wartości offset i delay.
Dodatkowo, zarejestrowani użytkownicy mają możliwość wnioskowania o wydanie dokumentu elektronicznego (certyfikatu lub świadectwa) potwierdzającego zgodność czasu ich monitorowanego serwera NTP z czasem urzędowym. Serwis umożliwia generowanie dokumentu na podstawie parametrów monitoringu przechowywanych w bazie danych i umożliwia złożenie podpisu cyfrowego przez pracowników GUM.